الهدف

لابد أن يكون لك هدف فى الحياه ولكى تصل الى الهدف الأساسى لابد من وضع أهداف مرحليه هل حددت هدفك؟ هل وضعت أهداف مرحليه

الثلاثاء، أكتوبر ٢٣، ٢٠٠٧

بحب مصر

بحب مصر


طول عمرى عايشه فى مصر وطبعا زى كل مصرى كنت حاسه انها اسوأ مكان زحام فساد شوارع مش نظيفه وكل حاجه انتو عارفينها
ومرت الايام ولما سافرت وسبت مصر عرفت يعنى ايه مصر
عرفت ان هواها مش موجود فى اى مكان حتى وهو ملوث فما بالكم لما كان نقى
عرفت ان اهلها مفيش زيهم فى العالم مهما كانو
عرفت ان ميتها اجمل ميه حتى لو كانت ملوثه
انا مش بقول شعارات ولا انا بتاعه اغانى وطنيه انا بتكلم من تجربه عشتها واللى يسافر وميحسش بكه يبقى اكيد مش مصرى
طب نعمل ايه؟
نحب بعض وكفايه انانيه علشان كلنا هنستفيد لما مصر تبقى احسن بلد وهى تستحق كده مننا
المصريين منهم عظماء مش موجودين فى اى بلد عربى اخر
ولا احنا معتمدين على بترول لو خلص ميبقاش لنا قيمه
واحنا مسرحين رقاصيين فى العالم وبنلم النقطه زى بعض البلاد العربيه اللى كلنا عارفينها
يبقى نحس بقيمتنا ونثق بنفسنا ونعرف ان المصريين ان شاء الله راجعين تانى وهيكونوا على رأس الامم وهيقودوا بأذن الله البلاد العربيه والاسلاميه
بس شويه مجهود مننا كلنا وصبر علشان نحصد الخير لنا كلنا ويبقى قلبنا على قلب بعض ونبطل هبل
انا مشفتش غير المصريين هما اللى لما بيطلعو بره بيذكروا مساوىء بلدهم مع ان المساوئ دى فى كتير من الدول العربيه والاسلاميه وعمرنا ما شفنا حد منهم بيعمل كده
طبعا شئ طبيعى انهم يستهينو بالمصريين فى كل مكان خاصه فى دول الخليج اذا كان احنا اللى بنقول كده على نفسنا
هو يعنى مفيش حاجه حلوه فى مصر ولا فى المصريين
يعنى حتى اعملوا لنا قيمه!
صدقونى احنا ممكن نتغير ونغير من حال مصر ان شاء الله بس نثق فى نفسنا ونبص فى نص الكوب المملؤ
انا عايزه كل اللى يقرأ الموضوع ده بس يكتب ويقول لى مصر بالنسبه له ايه؟
انا مش بتحرر من انتمائى للاسلام انا انتمائى الاول للاسلام طبعا بس بحب مصر
وده كلام مش من عندى ده كلام رسولنا عليه الصلاه والسلام
القاكم على خير بأذن الله وأكون عرفت ايه رأيكم فى الكلام ده

5 Comments:

At ١٢:٠١ م, Anonymous غير معرف said...

من ينظر الى المصريين بازدراء؟
أنا من الخليج و بأحب المصريين و بأحب أبلة فاطمة درستني كيمياء في الثانوية و سافرت قبل 15 سنة و لسة بافتكرها و ادعيلها و معرفش عنها حاجة .. و كنا دائما ندردش مع بعض و زي ما أنا كنت أحب كتابات سيد قطب اكتشفت انها هي كمان تحبها ..
و على فكرة دائما أتابع أخباركم و أتمنى ان ربنا يفرج همومكم السياسية
مفيش حد أحسن من حد و كلنا شركاء في مسئولية النهوض بهذه الأمة و انتو قدها
و ربنا يوفقكم
و اتمنى زيارتك مدونتي :)

 
At ٦:٢٩ ص, Anonymous غير معرف said...

هرطقات الكافر الخبيث ياسر حبيب


http://www.hewaar2.blogspot.com/

 
At ١٢:٣٣ ص, Blogger قبس من نور said...

ربنا يكرمك يا أخى وبارك الله فيك

 
At ٤:١١ ص, Blogger particular said...

الاخت العزيزة \ بارك الله فيكي واشكرك علي مرورك الكريم
أما بخصوص التوبك فأنا اري قبل ان نغير نظرة الأخر لنا يجب أولا ان نغير نظرتنا لأنفسنا ..لأن العزة لا تأتي صدفة
وإذا انتظرنا العزة دون الأخذ بأسبابها والعمل عليها سنصبح كالدجاجة التي ترقد علي بيض مسلوق

 
At ١١:٢٤ م, Blogger قبس من نور said...

أخى الفاضل جزاك الله خيرا وارجو زيارتى فى مدونتى الاخرى لتقرأ العديد من الموضوعات التى ستوضح هذه الاشياء ان شاء الله .

 

إرسال تعليق

<< Home